dansmakers_2019.jpg


Leerlingen afdeling Kunst en Drama op bezoek bij Dansmakers

Het nieuwe, het onbekende maar toch ook weer niet zó vreemd….

 

Twee keer werden de leerlingen van 5 havo en 6 vwo Kunst Drama afgelopen maand in het diepe gegooid. Het begon met een sprankelende workshop van het danscollectief Chronos uit Amsterdam in samenwerking met Dansmakers. Dansmakers is een productiehuis en podium voor hedendaagse dans, waar we al een aantal jaren succesvol mee samen werken. Drie jonge enthousiaste dames gaven een erg leuke motiverende dansworkshop over toeval, improvisatie, samenwerken, water uitbeelden door middel van bewegingen en individueel bewegen maar toch gezamenlijk een choreografie maken. De dansers wonnen snel het vertrouwen van de leerlingen en schroom en schaamte werden overboord gezet. Arend en ik hebben zelfs met de leerlingen meegedanst.

 

Zaterdagavond 2 februari bezochten we de voorstelling New Adventures bij Dansmakers in Amsterdam Noord. Het is gevestigd in een erg mooie oude fabriekshal van Stork. We zagen hier twee korte voorstellingen, onder andere een voorstelling van Chronos die ook de workshop verzorgde. De dansers hebben deze voorstelling gemaakt vanuit een artist in residence project bij Dansmakers.

 

De elementen uit de workshop kwamen terug in de voorstelling “The sea is where you think it is” . Zo deden de dansers eenzelfde dans/spelopdracht die de leerlingen ook hadden geoefend. Improvisatie en toeval speelden een rol toen het publiek gevraagd werd een kostuum voor de dansers te kiezen. Het kostuum bepaalde de beweging van de danser. Ook kreeg het publiek knikkers om over het podium te rollen. De danser wrongen zich in allerlei posities om de knikkers hun weg te kunnen laten vervolgen. Het publiek mocht zelf beslissen waar het zou gaan zitten en staan, op of om het danspodium heen, en het publiek mocht ook rondlopen tijdens de voorstelling. Het toneelbeeld was prachtig, een grote witte vloer met een rechthoekige lage bak met water er in.

 

Na de pauze stond een solo op het programma van Lois Alexander, met de titel Neptune. Ook zij had gekozen voor een prachtig toneelbeeld. Aan kabels hingen grote blokken ijs in een cirkel boven de grond. Lois Alexander danste binnen de cirkel. Richting het eind van de voorstelling kwam er water via een buis uit de lucht vallen op het podium. In de plas danste ze. Het eindigde met een prachtige rookwolk waarin de danseres leek op te gaan. Zo kwamen de drie vormen van water; bevroren, vloeibaar en als damp aan bod. De manier van dansen paste bij de vorm van water die op dat moment centraal stond.

 

Na afloop van de dansvoorstellingen volgde een nagesprek. Suzy Blok, directrice van Dansmakers leidde het gesprek. Zij stelde wat uitnodigende vragen als, ‘hoe zou je de dans in een woord omschrijven’, ‘hoe leg je thuis uit wat je hebt gezien’. Meteen was het ijs gebroken en gaven de leerlingen openhartig antwoord en stelden ze zelf vragen. Hoewel de voorstelling vernieuwend en experimenteel is, hebben de leerlingen aandachtig gekeken en ontzettend veel uit de voorstelling gehaald. Het gesprek ging meteen de diepte in. Ze gaven de dansers feedback, wilden weten hoe een voorstelling tot stand komt, waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt, hoe het toneelbeeld tot stand is gekomen etc. Hiervoor kregen we na afloop dan ook de complimenten van Suzy Blok en de dansers.

 

Fantastisch om onze leerlingen zo goed bezig te zien tijdens de workshop, de voorstelling en het nagesprek!

overzicht nieuws