Liat Waysbort

Liat Waysbort

Liat's werk wordt gekenmerkt als warm, dynamisch en licht absurd. Via beweging opent de Israëlische choreograaf Liat Waysbort een palet van gevoelens en betekenissen. Altijd krachtig, nooit sentimenteel, haar sfeervolle performances voeren de toeschouwer mee.
 
Liat Waysbort (Israël 1974) begon haar danscarrière in Tel-Aviv, waar ze negen jaar heeft gedanst bij de Bat-Sheva Dance Company. Liat voltooide haar studie in Nederland, bij het master choreografie programma van Codarts (Rotterdam), afgestudeerd in 2006.
Waysbort begon haar carrière als maker bij Dansateliers in 2005, en heeft daar sindsdien meerdere zeer succesvolle choreografische trajecten volbracht. In 2006 creëerde Liat ‘Memory happens now’, en in 2008 maakte zij het werk ‘Redreaming’. In 2009 ging ‘Reality is shaped by recalling’ in première als de eerste avondvullende programma van Dansateliers.
In die periode heeft Liat ook verschillende voorstellingen voor gezelschappen als Conny Janssen Danst, Dansgroep Amsterdam en De Meekers gemaakt. deze voorstellingen werden met lovende recensies ontvangen en hebben deelgenomen aan nationale en internationale festivals zoals Springdance Utrecht, Recontres Choreographique Parijs, Interplay Turijn en nog veel meer.
Naast haar werk als choreograaf geeft Liat ook intensief onderwijs aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en ze geeft workshops voor professionals in Nederland en Europa.
 
 

PRODUCTIES BIJ DANSMAKERS AMSTERDAM

 

Titanic (2017)

Please Me Please - The Duet (2015)

Please Me Please - The Solo

 

 

OVERIGE PRODUCTIES

 

Trigger (2015)

Beyond (words) / Before (Language)

What's Left (2012)

Backward Bill (version 1 & 2)

Male Version

Bittersweet

The seeking of FELIX

Female Version

The Reality is Shaped By Recalling

Re-dreaming the work

 

 

CITATEN

 

"Waysbort is er prachtig in geslaagd een bewegingsstijl te ontwikkelen die veel aandacht besteedt aan specifieke gebaren, en die tegelijkertijd dynamisch en krachtig blijft." (geschreven door: Cleeft)

 

"Dansers springen wijdbeens over het podium, alsof ze van steen naar steen schieten. Hun overlevingsdrift borrelt op vanuit schuddende heupen, bekken en billen. Hun armen grijpen in de lucht alsof ze abseilen zonder houvast." (geschreven door Annette Embrechts in Volkskrant)

 

 

RECENSIES

2017, Titanic , Theaterkrant door Moos van den Broek, >>>

2012, What's Left, geschreven door CLEEFT >>>

overzicht choreografen